Algemene voorwaarden van levering en dienstverlening van KI Kampen, gedeponeerd in augustus 2019 bij de Kamer van Koophandel en fabrieken.

1. Algemeen

1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door ons aangegane koop- en dienstleveringsovereenkomsten, met uitzondering van die artikelen, die krachtens vermelding of naar hun aard uitsluitend gelden voor één van beide soorten overeenkomsten.
1.2. Afwijking van het overeengekomene is mogelijk indien en voor zover wij zulks schriftelijk hebben medegedeeld c.q. bevestigd.
1.3. Opdrachtgever is diegene die aan ons opdracht geeft om producten te leveren of diensten te verrichten.
1.4. Rechten en verplichtingen voortvloeiende uit met ons gesloten overeenkomsten kunnen door opdrachtgever niet dan met onze toestemming aan derden worden overgedragen.
1.5. Wij hebben het recht deze voorwaarden tussentijds te wijzigen of aan te vullen. Voor reeds aanvaarde opdrachten zullen echter steeds gelden de voorwaarden zoals die van kracht waren op de dag dat de overeenkomst werd afgesloten.
1.6. Toepasselijkheid van eventuele algemene of specifieke voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2. Aanbiedingen

2.1. Tenzij anders vermeld, zijn onze aanbiedingen vrijblijvend en gedurende 30 dagen geldig. Een aanbieding die een termijn bevat kan door ons desondanks worden herroepen, zelfs na ontvangst van de opdracht, mits binnen vijf werkdagen.
2.2. Bij de aanbieding meegezonden documentatiemateriaal dan wel digitaal verstrekte informatie is, behoudens andersluidende omschrijving, uitsluitend informatief en bindt ons niet.
2.3. Wij behouden ons uitdrukkelijk de auteursrechtelijke aanspraken voor op de door ons verstrekte documentatie. Dit materiaal zal niet aan derden mogen worden verstrekt. Het zal slechts mogen worden aangewend in het kader van de desbetreffende opdracht.

3. Overeenkomst

3.1. Een overeenkomst wordt geacht rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen nadat wij de opdracht hebben bevestigd dan wel met de uitvoering een aanvang hebben genomen.
3.2. Een langs elektronische weg tot stand te brengen overeenkomst wordt eerst geacht rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen, wanneer de opdrachtgever de door ons voorgeschreven handelswijze terzake van de desbetreffende transactie heeft gevolgd en de aldus elektronisch verzonden opdracht ons ook daadwerkelijk heeft bereikt.
3.3. Beide partijen garanderen dat alle uitgewisselde informatie over de andere partij vertrouwelijk zal worden behandeld, alleen zal worden gebruikt in het kader van deze overeenkomst en niet beschikbaar zal worden gesteld aan een derde partij.

4. Opdrachten tot dienstverlening

4.1. Werkzaamheden die buiten de opdracht tot dienstverlening vallen, zullen als meerwerk in rekening worden gebracht.
4.2. Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan om door een bepaalde persoon te worden uitgevoerd, hebben wij het recht deze persoon te vervangen door anderen met
gelijkwaardige kwalificaties.

5. Prijzen: koop en dienstverlening

5.1. Algemeen

5.1.1. Tenzij anders vermeld zijn alle prijzen exclusief BTW en andere op de overeenkomst vallende kosten, zoals heffingen en tarieven. Prijzen worden uitgedrukt in euro‘s, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
5.1.2. Wij behouden ons het recht voor de prijzen c.q. tarieven te wijzigen. De opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld.
5.1.3. De in de aanbiedingen opgegeven prijzen zijn gebaseerd op uitvoering binnen normale werktijden. Indien ten gevolge van aan ons niet toe te rekenen oorzaken buiten de normale tijden moet worden gewerkt, dienen de extra kosten in verband hiermede door opdrachtgever te worden gedragen, tenzij in de opdrachtbevestiging met de uitvoering buiten normalen werktijden rekening is gehouden.
5.1.4. Alle extra kosten, verband houdende van de opdracht als spoedopdracht, alsmede de kosten verbonden aan aangetekende, rembours- en expreszendingen en van koeriers zijn voor rekening van opdrachtgever.

5.2. Koop

Tenzij anders vermeld zijn onze prijzen gebaseerd op levering vanaf ons KI-station, depot of andere opslagplaats.

5.3. Dienstverlening

5.3.1. Prijsopgaven en prijzen die in rekening worden gebracht zijn: a. gebaseerd op nacalculatie, waarvoor het in artikel
5.3.2. bepaalde geldt, of; b. een vast bedrag genoemd in de offerte of opdrachtbevestiging, waarop lid 5.3.3. van toepassing is.
5.3.2. Indien een opdracht wordt verricht op nacalculatiebasis, brengen wij tijd die aan de betreffende opdracht is besteed vermenigvuldigd met het overeengekomen tarief in rekening, vermeerderd met alle door ons bij de uitvoering van de opdracht gemaakte kosten.
5.3.3. De door ons aan de opdracht bestede tijd zal blijken uit de urenregistratie die door onze medewerkers wordt bijgehouden en waarvan opdrachtgever op zijn verzoek een specificatie zal ontvangen. Voornoemde urenregistratie is voor beide partijen bindend. Wij zullen conform deze registratie factureren.
5.3.4. Een in een aanbieding begroot bedrag is niet bindend tussen partijen. Indien het conform artikel
5.3.2. berekende bedrag voornoemde begroting met 20% of meer dreigt te overschrijden, zullen wij opdrachtgever daarvan onverwijld in kennis stellen. Opdrachtgever heeft alsdan het recht de opdracht te wijzigen of te annuleren tegen betaling van de door ons gemaakte (on- )kosten, berekend zoals bepaald in artikel 5.3.2., mits dit schriftelijk en binnen zeven dagen gebeurt. Doet opdrachtgever zulks niet, dan zal de met inachtneming van artikel 5.3.2. berekende prijs maximaal 150% van de begroting bedragen.
5.3.5. Indien een vaste prijs is overeengekomen, behouden wij ons het recht voor onvoorziene (extra-) werkzaamheden te declareren aan opdrachtgever, berekend op basis van nacalculatie ex artikel 5.3.2., indien deze werkzaamheden noodzakelijk zijn geworden ten gevolge van omstandigheden, die in redelijkheid voor rekening komen van opdrachtgever.

6. Betaling, facturering

6.1. Betaling dient te geschieden op een door ons aan te wijzen bankrekening, binnen dertig dagen na factuurdatum, tenzij in de opdrachtbevestiging dan wel op de factuur anders is aangegeven, zonder enige aftrek of verrekening, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook tenzij in de overeenkomst anders is aangegeven.
6.2. Wij zijn gerechtigd te factureren na uitvoering van de gehele opdracht, dan wel na uitvoering van een gedeelte daarvan.
6.3. Opdrachtgever is in verzuim na verloop van de betalingstermijn zonder dat daartoe een ingebrekestelling is vereist.
6.4. Onverminderd enig overig aan ons toekomend recht is opdrachtgever in geval van verzuim rente verschuldigd ten belopen van 1% per maand of een gedeelte daarvan, te rekenen vanaf de datum, waarop opdrachtgever in verzuim is geraakt. 6.5. Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, door ons gemaakt indien wij op enigerlei wijze in een gerechtelijke procedure tegen opdrachtgever verwikkeld geraken, zowel eisende als verwerende, zijn, indien wij in het gelijk worden gesteld, voor rekening van opdrachtgever: de buitengerechtelijke incassokosten vast te stellen conform het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten, de gerechtelijke incassokosten vast te stellen op de daadwerkelijke door ons terzake van de procedure betaalde bedrag, ook voorzover dit de geliquideerde proceskosten te boven gaat.

7. Termijnen van aanvang/levering/uitvoering

7.1. Alle overeengekomen termijn van aanvang, levering of uitvoering van het werk geldt niet als fatale termijn, ook niet indien deze door opdrachtgever uitdrukkelijk is aanvaard. Bij niet-tijdige levering of voltooiing van de opdracht zijn wij eerst na ingebrekestelling in verzuim.
7.2. Termijnen, waarbinnen de overeengekomen prestatie(s) door ons moet(en) worden aangeleverd, worden in geval, maar niet uitsluitend, automatisch verlengd met de periode(n) gedurende welke: - er sprake is van vertraging in de productie en/of van enige andere, onze prestatie tijdelijk verhinderde omstandigheid, zoals bijvoorbeeld (doch niet uitsluitend) beperkte beschikbaarheid van fokmateriaal, in welke gevallen wij opdrachtgever zo spoedig mogelijk dienovereenkomstig zullen informeren; - opdrachtgever in één of meer van zijn verplichtingen jegens ons tekortschiet of gegronde vrees bestaat dat hij in één of meer van die verplichtingen jegens ons tekort zal schieten; - de opdrachtgever ons niet in staat stelt tot uitvoering van het met hem overeengekomene over te gaan.

8. Aflevering, risico

8.1. Aflevering van producten geschiedt op het moment dat en ter plaatse waar de producten bij ons, c.q. op een door ons aan te geven locatie ter verzending gereed liggen.

9. Emballage

Wij zullen ten aanzien van alle te leveren producten zorgdragen voor adequate verpakking. Het te leveren genetisch materiaal wordt door ons verpakt in een daartoe geschikte container, die ons eigendom blijft. Het is opdrachtgever niet toegestaan verpakkingsmaterialen en container te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor deze zijn bestemd; hij is gehouden tot retournering conform artikel 5.1.4.

10. Eigendomsvoorbehoud

10.1. Levering vindt plaats onder eigendomsvoorbehoud. Dit voorbehoud geldt terzake van vorderingen tot betaling van alle door ons aan opdrachtgever geleverde of te leveren producten en/of in het kader van de uitvoering van de overeenkomst verrichte werkzaamheden, alsmede ter zake van vorderingen wegens het tekortschieten van opdrachtgever in de nakoming van deze overeenkomsten.
10.2. Wij zijn bevoegd om in een van de gevallen zoals omschreven in artikel 16 de geleverde producten die overeenkomstig het vorige artikel ons eigendom zijn gebleven, terug te nemen. Een dergelijke terugname geldt als een ontbinding van de met opdrachtgever gesloten overeenkomst(en). Voor zoveel nodig worden wij beschouwd als door opdrachtgever onherroepelijk gemachtigd om de betreffende producten weg te (doen) halen, daar waar deze zich bevinden.
10.3. Opdrachtgever is bevoegd indien en voorzover noodzakelijk in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening, over de producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, te beschikken.

11. Retentierecht

Wij zijn bevoegd om de nakoming van de verplichting tot afgifte van een zaak van opdrachtgever, die wij in het kader van een opdracht onder ons hebben, op te schorten totdat onze vordering met betrekking tot die zaak volledig is betaald inclusief rente en kosten.

12. Ter beschikking gestelde producten

12.1. Door ons ter beschikking gestelde productiemiddelen zoals (doch niet uitsluitend) ontwerpen, informatiedragers, genetisch materiaal en software worden geen eigendom van opdrachtgever, tenzij zulks uitdrukkelijk is overeengekomen. Wij blijven vrij naar eigen goeddunken over deze producten te beschikken. 12.2. De door opdrachtgever aan ons ter beschikking gestelde productiemiddelen zullen door ons als zorgvuldig bewaarder worden behandeld; deze producten blijven evenwel voor risico van opdrachtgever.

13. Kwaliteitsgarantie 1

3.1. Wij verbinden ons tot het leveren van producten c.q. diensten die voldoen aan de specificaties zoals uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen. Bij gebreke daarvan geschiedt levering conform de in Nederland geldende normen van goede kwaliteit.
13.2. Met betrekking tot in Nederland geproduceerd genetisch materiaal garanderen wij dat het voldoet aan de eisen van en geproduceerd wordt onder toezicht van de daartoe bevoegde instantie. Verdergaande garanties worden niet gegeven.

14. Controle door opdrachtgever; Klachten

14.1. Wij zullen onze verplichtingen met de vereiste zorgvuldigheid en expertise vervullen.
14.2. Klachten van opdrachtgever over de wijze waarop wij onze verplichtingen nakomen, dienen binnen acht dagen na constatering aan ons te worden medegedeeld, bij gebreke waarvan opdrachtgever te dezer zake geen enkel recht tegen ons zal kunnen doen gelden. Dit geldt ook, wanneer wij uit coulance onverplicht een klacht in behandeling nemen.
14.3. Het in het vorige artikellid bepaalde lijdt uitzondering bij levering van sperma. In dat geval dient de opdrachtgever na elke inseminatie onverwijld schets en rietje te (doen) controleren. Hij dient een eventuele onvolkomenheid binnen 48 uur na ontdekking aan ons te melden.
14.4. In geval van een gerechtvaardigde klacht, kunnen wij, te onzer keuze, overgaan hetzij tot hernieuwde levering c.q. dienstverlening, hetzij tot betaling van schadevergoeding, met dien verstande, dat wij nimmer aansprakelijk zijn voor indirecte schade en niet gehouden zijn tot een grotere schadevergoeding dan conform het gestelde in artikel 15.
14.5. Het in behandeling nemen van een reclame schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
14.6. Desgevraagd zal opdrachtgever ons c.q. door ons aan te wijzen derden alle informatie ter beschikking stellen, die wij c.q. bedoelde derden behoeven ter vaststelling van eventuele schade. Daartoe houdt opdrachtgever de desbetreffende producten ter beschikking, alles op straffe van verval van rechten zijdens opdrachtgever.
14.7. Voor het recht op reclame is iedere levering of dienstverlening te beschouwen als een afzonderlijke transactie. Reclames ten aanzien van een bepaalde levering of dienstverlening hebben geen invloed op de daaraan voorafgaande of nog daaropvolgende, onverschillig of deze plaatsvinden op grond van dezelfde overeenkomst.

15. Aansprakelijkheid

15.1. Onverminderd het gestelde sub 14.4 aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor onvoorziene en oncontroleerbare gestatieperioden, het kwaliteitsniveau en de gezondheid van sperma, embryo’s en/of vee door ons gebruikt in de uitvoering van onze verplichtingen, dan wel schade door het overbrengen van ziekten aan dieren.
15.2. In alle andere gevallen aanvaarden wij slechts aansprakelijkheid met inachtneming van het gestelde sub 14.4 en voor zover in het desbetreffende geval deze schade door onze aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt.

16. Niet nakoming

Indien opdrachtgever jegens ons tekortschiet in de nakoming van één zijner verbintenissen, dan wel, indien hij overlijdt, surseance van betaling aanvraagt of aangifte van faillietverklaring doet; indien zijn faillissement wordt aangevraagd of indien zijn bedrijf wordt stilgelegd, geliquideerd of geheel of gedeeltelijk wordt overgenomen; indien op enig vermogensbestanddeel beslag wordt gelegd, indien een onderhands akkoord wordt aangeboden of indien in gevolge de daartoe strekkende bepalingen van de Coördinatiewet Sociale Verzekeringen mededeling van betalingsonmacht moet worden gedaan, geldt dit als gewichtige reden, op grond waarvan wij de overeenkomst, te onzer keuze, ofwel op kunnen schorten, ofwel, door middel van een buitengerechtelijke verklaring, kunnen ontbinden, onverminderd de ons verder toekomende rechten. In deze gevallen is iedere vordering op opdrachtgever direct en geheel opeisbaar, zonder dat wij tot schadevergoeding of garantie gehouden zijn. In alle gevallen waarin opdrachtgever er ook overigens serieus rekening mee moet houden zijn verplichtingen jegens ons niet te kunnen nakomen, is hij verplicht ons daarvan terstond op de hoogte te stellen. Laat hij dit na, dan geldt dit als gewichtige reden als bovenbedoeld.

17. Zekerheidstelling

Wij zijn gerechtigd gedurende de looptijd van de overeenkomst zekerheid voor de betaling te verlangen. Indien deze niet te onzen genoegen verschaft wordt zijn wij gerechtigd onze werkzaamheden op te schorten totdat zekerheid is verstrekt binnen een door ons aan opdrachtgever schriftelijk daartoe gestelde termijn. Indien opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn de vereiste zekerheid stelt, zijn wij gerechtigd de overeenkomst zonder enige rechterlijke tussenkomst door eenvoudige mededeling voor het niet-uitgevoerde gedeelte te annuleren. In dat geval zal het gehele bedrag, dan wel een naar rato van de door ons geleverde prestatie door ons te bepalen gedeelte van het factuurbedrag direct opeisbaar zijn, vermeerderd met een door ons onmiddellijk opeisbare boete van 20% daarvan, onverminderd onze rechten op nakoming en/of op verdere schadevergoeding.

18. Overmacht

18.1. Overmacht, te verstaan als elke omstandigheid buiten onze wil en toedoen, al dan niet ten tijde van het aangaan van de overeenkomst voorzienbaar, ten gevolge waarvan de nakoming redelijkerwijs niet van ons kan worden verlangd, geeft ons het recht onze verplichtingen op te schorten. Onder overmacht wordt onder meer (doch niet uitsluitend) verstaan: gebrek aan genetisch materiaal, fabrieks- of vervoersstoringen van welke aard dan ook, werkstakingen, uitsluiting of gebrek aan personeel, quarantaine, epidemieën, mobilisatie, staat van beleg, oorlog, opstootjes, belemmerde of gesloten aanvoer; tekortkoming van derden die door ons ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst werden ingeschakeld, alsmede alle belemmeringen veroorzaakt door maatregelen van overheidswege. Dezelfde omstandigheden betreffende onze leveranciers of door ons ingeschakelde deskundigen vallen eveneens onder deze bepaling.
18.2. Indien zich aan onze zijde een overmachtsituatie voordoet, zullen wij opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en hem berichten of uitvoering van de opdracht nog mogelijk is en zo ja, binnen welke termijn.
18.3. In geval van het niet (tijdig) voorhanden zijn van (voldoende) genetisch materiaal zijn wij gerechtigd opdrachtgever een alternatieve aanbieding te doen van vergelijkbare kwaliteit.
18.4. Indien de uitvoering weliswaar niet blijvend onmogelijk is, maar niet alsnog binnen drie maanden kan plaatsvinden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden door daarvan aan de andere partij schriftelijk mededeling te doen, zonder dat de ene partij tegenover de ander aanspraak heeft op schadevergoeding. Terzake van het door ons reeds uitgevoerde gedeelte van de overeenkomst blijft opdrachtgever tot betaling gehouden.

19. Partiële nietigheid

Indien één of meer bepalingen uit deze overeenkomst met opdrachtgever niet of niet geheel rechtsgeldig zouden blijken te zijn, blijven de overige bepalingen volledig in stand. In plaats van de eventueel ongeldige bepalingen geldt een passende regeling, die de bedoeling van partijen en het door hen nagestreefde economische resultaat op juridisch effectieve wijze zo dicht mogelijk benadert.

20. Plaats van nakoming, toepasselijk recht, geschillen, bevoegde rechter

21.1. De plaats waar opdrachtgever aan zijn verplichtingen jegens ons moet voldoen is onze vestigingsplaats.
21.2. Op al onze overeenkomsten is Nederlandse recht van toepassing.
21.3. Wanneer een geschil, verband houdende met (een tekortkoming in) de uitvoering van een overeenkomst niet door middel van overleg tussen partijen kan worden geregeld, zullen partijen, zich inspannen het geschil op te lossen door middel van conflictmiddeling (Mediation) conform het reglement van de Stichting Nederlands Mediation Instituut, zoals dat luidt op de datum van de ondertekening van deze overeenkomst.
21.4. Indien het onmogelijk gebleken is een geschil als bedoeld in bovenvermelde artikelen op te lossen met behulp van conflictbemiddeling (Mediation), zal het geschil worden voorgelegd, naar onze keuze, aan de bevoegde rechter van onze vestigingsplaats dan wel die van de opdrachtgever. In geval van door de opdrachtgever aanhangig te maken geschillen is de bevoegde rechter die van onze vestigingsplaats. Deze bepaling laat onverlet de bevoegdheid tot het instellen door de wederpartij van een eis in reconventie voor het gerecht, waar de zaak aanhangig is.
21.5. Op alle overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.

Dalfsen, augustus 2019

Copyright © 2024 - K.I. Kampen - Gemaakt door BSS Solutions